Kişinin yaneşeliığı sosyete zarfında kıymeti olan , kabiliyet, gidişat ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara nazaran insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim; kişinin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı dokumalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına iyi ) değkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Eğitim bir süreçtir.
· Eğitim sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değkârtirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı bütün kültürler sinein birdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran değkârebilir, ancak sürecin doğası değkârmez.
Eğitim kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biraşkın filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün teşhismı şudur: Eğitim, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkârikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Eğitim, in sinein ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Eğitim sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise hudayinabit vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir tip olarak ele tuzakındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul zarfında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan sonuçları üzere istenilen davranış değkâriklikleridir.